Naturarkivet.no
Forside
Om oss
Priser
Veggbilder
Artsbilder
Rødliste
Regionalt utryddet
Kritisk truet
Sterkt truet
Sårbar
Nær truet
Data utilstrekkelig
Alle
Fremmedarter
Svært høy risiko
Høy risiko
Potensielt høy risiko
Lav risiko
Ingen kjent risiko
Ikke vurdert
Alle
Artsliste
Blogg
Kontakt
Søk
Logg inn
Registrer
Nye bilder
Antall bilder funnet: 126
BB_20221031_0029-SharpenAI-Focus
Elektrifisering av fergene er ett av flere tiltak som gjøres for å redusere klimagassutslipp i transportsektoren. Her legger fergen mellom Nesoddtangen og Oslo til kai ved Aker brygge, der det er ett ladetårn.
BB_20181215_0012 / Quercus robur / Sommereik
En ca. 200 år gammel eik, som har vært omfattet av forskriften for utvalgte naturtyper (hul eik), har måttet vike for å justere en fylkesvei.
BB_20160623_0033 / Cygnus olor / Knoppsvane
Knoppsvane trives bymiljøer som har velutviklede våtmarker.
BB 14 0180
Kjøpesentre som ikke ligger i tilknytning til steder med god offentlig transport er avhengige av omfattende bilbruk og store arealer som følge av behov for veier og parkeringsplasser. Slike kjøpesentre forårsaker derfor ofte økte klimagassutslipp og nye naturinngrep.
BB_20191016_0001
Biogass drivstoff er et velegnet alternativ for å redusere klimagassutslippene.
BB 14 0164
Fly birar til omfattende utslipp av klimagasser.
BB_20231201_0012
Filipstad mobilitetspunkt har stasjonsbaserte el-biler og el-sykler som tilbys befolkningen for døgnåpen disposisjon som supplement til andre former for transport i byen. Tilbudet gjør det lettere for flere å ta seg rundt i Oslo uten å bruke privatbil. Fillipstad mobilitetspunkt er en del av Oslo City hup, som er en byterminaler for utslipsfri og effektiv transport med gjenbrukte fraktcontainere satt sammen til modulbasserte kontruksjoner.El-lastebilene i forgrunnen tilhører en inntilliggende terminal som sørger for sisteleddslogistikk og har porter for en effektiv omlasting fra semitrailere og store lastebiler til mindre el-lastebiler og el-lastesykler. Terminalene har integrert ladekapasitet for både hurtiglading og nattladning av el-kjøretøy. På grunn av arealknapphet og et ønske om å redusere trafikk i sentrale strøk, er det stadig flere byer og tettsteder som etterspør multihubløsninger.
BB_20170630_0865 / Lupinus nootkatensis / Sandlupin
Bildet viser en gruppe med sandpupin langs en motorvei i fjellbjørkeskogen. Sandlupin er en fremmed flerårig ca. 0,5 m høy staude som danner klynger med korte, krypende jordstengler. Den kan danne store bestander som fortrenge hjemlige arter. Tilstedeværelsen av sandlupin fører til endret næringsstatus, jordstruktur og derigjennom endret artssammensetning siden platen har nitrogenfikserende knoller på røttene. Sandlupin kommer fra nordvestlige Nord-Amerika. Arten ble innsådd for å binde skråningene langs den nyanlagte Jærbanen på slutten av 1800-tallet og synes å ha blitt brukt langs jernbanen mange steder. Den er hardfør og har stort potensial for spredning i alle litt kjøligere deler av Norge. Kilde: Artsdatabanken.
BB_20181215_0025 / Quercus robur / Sommereik
En ca. 200 år gammel eik, som har vært omfattet av forskriften for utvalgte naturtyper (hul eik), har måttet vike for å justere en fylkesvei.
BB 13 0275
Syklist som er på vei til jobb en tidlig. Blomsterdekorasjon i forgrunnen.
BB 13 0065
Bysykkel og trikk i bevegelse.
BB_20200116_0019
Utskifting til elektriske busser bidrar til å redusere klimagassutslippene. Elektriske busser har blitt vanlige i Oslo og flere større byer.
BB 14 0008
En elbill drives av en elektrisk motor, der energien til framdrift lagres i batterier eller hentes fra en brenselcelle. Siden elbiler går på strøm regnes de som mer miljøvennlige enn bensin- og diseldrevne biler, som går på fosile drivstoff og skilller ut klimagasser. Forøvrig er de mye mer stillegående, og lager således ikke støy. Bildet viser parkerte elbiler ved ladestasjon.
BB_20190526_0312
Elvemunninger i saltvann er fra naturens side biologisk svært rike og viktige naturmiljøer. Bildet viser et tidligere tidligere verdifullt elveos som totalt har endret sitt naturlige miljø, som følge av utfyllinger og andre inngrep fra vei, gangvei og båtopplagsplass.
BB 05 0330 / Ovis aries / Sau
Fergetransport av sau til øyene i indre Oslofjord. Disse dyrene er viktige kulturlandskapspleiere i det gjengroende kulturlandskapet med en unik engvegetasjon.
KA_190616_3
Elektrifisering av fergene er ett av flere tiltak som gjøres for å redusere co2 utslippet i transportsektoren. Her er det Fjord1 sin ferge mellom Lote og Anda i Nordfjord som ligger til kai og lader.
BB 14 0035
Oslo kommune har investert i busser som skal bidra med mindre utslipp av drivhusgasser og mindre lokal luftforurensning enn ordinære busser som går på diesel. Denne bussen går på hydrogen, som også bidrar med mye mindre støy en ordinære busser.
BB 14 0007
En elbill drives av en elektrisk motor, der energien til framdrift lagres i batterier eller hentes fra en brenselcelle. Siden elbiler går på strøm regnes de som mer miljøvennlige enn bensin- og diseldrevne biler, som går på fosile drivstoff og skilller ut klimagasser. Forøvrig er de mye mer stillegående, og lager således ikke støy. Bildet viser parkerte elbiler ved ladestasjon.
BB 14 0010
Biltrafikk fører til helse og miljøproblemer, særlig som følge av at forbrenning av bensin og diesel forårsaker utslipp og av klimagassene CO2 og NO2 og svevestøv. Besinbiler har størst utslipp av CO2, mens dieselbiler har størst utslipp av NO2 og svevestøv.
BB 14 0032
Oslo kommune har investert i busser som skal bidra med mindre utslipp av drivhusgasser og mindre lokal luftforurensning enn ordinære busser som går på diesel. Denne bussen går på biogass.
X
Ingen bilder er blitt funnet
Saving...
Alle felt er påkrevd.
Nettside
Foredrag
Brosjyre
Tidsskrift
Kalender
Bok
Presse
Plakat
Annet
kommentar må innskrives
Skal brukes antall ganger:
Kommentar til bruken
Ingen nedlastinger er tilgjenglig.
Start
Forrige
1
2
3
4
5
6
7
Neste
Siste
Forside
Om oss
Priser
Veggbilder
Artsbilder
Blogg
Kontakt
Søk
Logg inn
Nye bilder
Totalt
21251
bilder i databasen.